Povestea VITRI

Salut! Sunt Maria Teodorescu – artist plastic – omul din spatele VITRI.

maria teodorescu vitri

Povestea mea începe încă din copilărie, la o vârstă fragedă, când am pictat prima dată o icoană pe sticlă, inspirată din arta populară. De atunci, orice alt drum am încercat, am revenit la această minunată activitate. Mi-am dorit întotdeauna să creez lucruri care să aibă o poveste și care să ne lege de tradiția noastră, atât de bogată, fiind convinsă că dacă ne cunoaștem trecutul, obiceiurile, arta veche, ne putem contura un viitor mai frumos și mai colorat.

La vârsta de șase ani am început ucenicia la Maria Deac Poenariu de pe Valea Sebeșului, satul Laz, descendenta familiei care a conturat una din cele mai renumite școli de pictură pe sticlă din Transilvania.

Am continuat acest meșteșug chiar și în facultate, unde la secția de Artă Sacră din cadrul Facultății de Teologie – Universitatea Babeș-Bolyai am aprofundat studiul icoanei pe sticlă transilvănene.

Astfel a luat naștere atelierul VITRI, unde creez obiecte de decor pictate pe sticlă inspirate din poveștile noastre, obiceiurile vechi aduse în prezent, acestea reprezentând din punctul meu de vedere cele mai frumoase și mai puternice legături cu zona în care ne-am născut, am crescut, am visat și am iubit.

pictura pe sticla vitri
slefuirea sticlei vitri

Pictura pe sticlă inversă, o tehnică veche și îndrăzneață, reprezintă o măiestrie remarcabilă a meșterilor din Transilvania. Această tehnică unică implică pictarea detaliilor pe partea din spate a sticlei, oferind o perspectivă inversă, dar uluitor de frumoasă. Pictura pe sticlă a început să se dezvolte în Transilvania începând cu anul 1699, datorită unei minuni ce s-a întâmplat la mănăstirea Nicula, în care se spune că icoana Maicii Domnului a plâns. De atunci, toți țăranii din Transilvania își doreau o copie a acelei icoane.

Pe de altă parte, pictura pe sticlă clasică, în tehnica “faux vitrail” păstrează farmecul și eleganța meșteșugurilor tradiționale, însă aduce o notă de modernitate și rafinament. Această tehnică implică pictarea pe partea din față a sticlei, oferind o viziune directă a detaliilor și a culorilor luminoase. Fiecare piesă reprezintă o călătorie în lumea bogată a tradițiilor și simbolurilor transilvănene, îmbinând armonios trecutul și prezentul într-o creație deosebită.

Am ales sticla pentru că e un material care cere răbdare și respect – fragilă și totuși rezistentă. Prin mâinile mele, ea se transformă în povești inspirate din tradițiile transilvănene, reinterpretate într-un limbaj modern și artistic.

Maria Teodorescu Vitri
globuri pictate pe sticla vitri
martisoare pictate pe sticla
taierea sticlei

Cum prind formă piesele Vitri?

Procesul începe cu tăierea sticlei. Folosesc un cutter special cu diamant sau carbura de tungsten, care zgârie suprafața și trasează linia de rupere. Printr-o presiune atent controlată, sticla se desparte exact pe acel traseu. Este un pas delicat: prea multă forță sau un unghi greșit și piesa se poate pierde.

Apoi urmează șlefuirea. Marginile sunt finisate cu discuri abrazive cu apă sau piatră diamantată, pentru a deveni netede și sigure la atingere. Dar șlefuirea are și un rol creativ – pregătește suprafața pentru etapele următoare și dă precizie formei, mai ales când mai multe bucăți de sticlă trebuie să se potrivească perfect într-o compoziție.

Unele piese trec prin slumping – sticla este așezată pe matrițe și introdusă în cuptor, unde căldura o modelează, dându-i volum și fluiditate. Alte lucrări sunt pictate cu emailuri speciale, care sunt apoi arse la temperaturi înalte pentru ca pigmentul să se fixeze definitiv în material. Rezultatul: culori vii și rezistente, cu reflexii și transparențe imposibil de replicat.

pictura pe sticla arsa la cuptor
Maria Teodorescu in aelier Vitri

De la tehnică la simbol

Peste baza tehnică se așează partea creativă. Fiecare casă, țărăncuță, floare sau simbol geometric pe care îl pictez este inspirat din tradiția transilvăneană – din portul popular, arhitectura rurală sau motivele cusute pe țesături. Astfel, fiecare obiect devine o punte între trecut și prezent, între meșteșug și artă contemporană.

Odată pregătite piesele sunt ambalate cu grijă și atenție la detalii. Îmbin ambalatul atent pentru livrarea unui material fragil cu o estetică care să vă confere posibilitatea oferirii produsului drept cadou. Simt că am o mare responsabilitate pentru felul în care ajung piesele la voi. Odată expediate din atelier, creațiile încep o nouă viață, alături de voi, și îmi doresc să fie una cu amintiri frumoase.

Filosofia Vitri

Vitri nu înseamnă doar obiecte decorative, ci o filosofie a slow art și slow living. Este despre a alege lucruri făcute manual, cu grijă și migală, obiecte care durează și care aduc în casele noastre nu doar frumusețe, ci și liniște, rădăcini și legătură cu natura și tradiția.

“Veșnicia s-a născut la sat” – Lucian Blaga

deoratiuni sticla pictata traditional
portofoliu vitri

Dacă dorești să afli mai multe despre ceea ce se întâmplă în atelier, te aștept pe rețelele de socializare: